Coaching Soorten coaching

Types coaching

Het is belangrijk dat particulieren, kaderleden, leiders en leden van ondernemingen zich kunnen ontplooien in een werkomgeving waarbinnen ze alle aspecten beheersen, ongeacht of het nu gaat om de relatie met anderen, het nemen van verantwoordelijkheid of het wijzigen van strategieën.

Te dien einde splitst onze professionele coaching zich op in 4 domeinen:

Business Coaching (of Corporate Coaching):

De business coaching is bestemd voor grote groepen werknemers van vennootschappen en kan een nood aan coaching aangeven in het domein van specifieke missies zoals:

• ondersteuning van het Human Resources departement of van de directie bij de lancering van een coaching activiteit
  • opleiding van de managers tot coach
  • ontwikkeling van workshops betreffende coaching
  • advies in preventie en welzijn van de werknemers
  • coaching van teams: performante teams creëren, relationele moeilijkheden beheren binnen een team.

De business coaching maakt het dus mogelijk om oplossingen aan te reiken voor specifieke coaching behoeftes, maar ze worden opgenomen in de globale strategie van de onderneming.

Coaching van kleine ondernemingen (of Small Business) :

De coaching van kleine ondernemingen richt zich naar de vennootschappen met een beperkt aantal werknemers (KMO, start-up, enz.), alsook naar de directeurs en managers van kleine structuren. De coaching zal hen ondersteunen en begeleiden op hun weg naar de versterking van de strategie van hun onderneming.

Persoonlijke coaching (of Personal Coaching) :

Zoals de naam al aangeeft richt de persoonlijke coaching zich niet tot een groep maar heeft ze tot doel om de persoonlijke ontwikkeling van een individu te versterken, zowel in zijn werkomgeving als in zijn privé leven. De persoonlijke coaching omhelst bijgevolg een waaier van domeinen uit het dagelijkse leven zoals:

• de relatie naar de andere toe
  • de balans tussen de carrière en het privé leven, het welzijn en de gezondheid
  • de spiritualiteit
  • de opvoeding.

Carrière Coaching (of Career Coaching) :

De carrière coaching richt zich tot elke persoon die moet omgaan met een delicate professionele situatie, zoals:

• een professionele heroriëntatie
  • het nemen van beslissingen in de carrière
  • de overgang van een functie naar een andere
  • de evaluatie van de huidige professionele situatie

De carrière coaching maakt het mogelijk om partners te begeleiden gedurende een volledig professioneel veranderingsproces.